Το σχέδιο παρουσίασαν Χρυσοχοΐδης, Σταϊκούρας, Παπαστεργίου, Μαρινάκης και Χαρδαλιάς. Σκοπός να λειτουργήσουν από το καλοκαίρι του 2025.
Το κυβερνητικό σχέδιο για την εγκατάσταση 1.388 καμερών τροχαίας παρουσίασαν σήμερα οι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.
Οι νέες κάμερες που εκτιμάται ότι θα τεθούν σε λειτουργία από το καλοκαίρι του 2025, θα καταγράφουν παραβάσεις όπως υπέρβαση ορίου ταχύτητας, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, παράνομη χρήση ΛΕΑ, οδηγήση οχήματος χωρίς ασφάλιση, κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ, παράβαση διάβασης πεζών, μη χρήση κράνους και μη χρήση ζώνης.
Στη συνέχεια οι κλήσεις θα βεβαιώνονται από την τροχαία και θα αποστέλλονται στις θυρίδες των πολιτών στο gov.gr ενώ ψηφιακά θα μπορεί να γίνεται και η πληρωμή αλλά και οι τυχόν ένστασεις.
Φιλοδοξούμε να λειτουργήσει προληπτικά, να αποτρέπει παραβάσεις, να βοηθαει για άμεσες παρεμβάσεις και ένα χρήσιμο εργαλείο στη διαλεύκανση υποθέσεων, εξήγησε ο Παύλος Μαρινάκης.
Από την πλευρά του ο Χρήστος Σταϊκούρας είπε ότι την προηγούμενη 10ετια η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό των θυμάτων από τροχαία λόγω των σύχρονων αυτοκινητοδρόμων. Όμως αυτό δεν είναι αρκετό καθώς αυξάνεται ο αριθμός των οχημάτων στους δρόμους και η Ελλάδα παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά ατυχημάτων με δίκυκλα και τετράτροχα.
Όπως είπε παράλληλα «εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο του ΚΟΚ ώστε να εναρμονίζεται με την επικινδυνότητα των οδικών παραβάσεων». Δρομολογείται, επίσης, η ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και η αποτελεσματικότερη διαδικασία είσπραξης
Ανακοίνωσε, δε, νέα Υπηρεσιά Οδικών Τελών Οδικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών
Το νέο πλαίσιο προβλέπει, επίσης, την αποστολή στην ΑΑΔΕ μετά από ορισμένο διάστημα των ληξιπρόθεσμων προστίμών για την εφαρμογή του Κωδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Παράλληλα ηλεκτρονικά θα γίνεται η διαχείριση και των προστίμων
Οι παραβάσεις που θα βεβαιώνονται ψηφιακά είναι: Κάμερες
υπέρβαση ορίου ταχύτητας
παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
παράνομη χρήση ΛΕΑ
οδηγήση οχήματος χωρίς ασφάλιση
κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ
Τα σημεία που θα μπουν οι κάμερες
Οι καμερες θα μπουν σε όλο το λεκανοπέδιο και σύντομα θα υπάρξει πρόταση για εγκατάσταση καμερών στη Θεσαλονίκη, είπε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης
Τα κρίτηρα τοποθέτησης είναι:
– η κυκλοφορία των οχημάτων και η καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στην Αττική ώστε το κέντρο διαχείρισης να προβαίνει σε δραστηριότητες που θα βοηθούν για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας
– τα κρισιμα σημεία για να εντοπίζονται εγκληματικές πράξεις για να γίνεται διαλεύκανσή τους
«Από την πρώτη στιγμή που επέστρεψα στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη στόχος ήταν η ενίσχυση των δυνάμεων της Τροχαίας. Έχει γίνει μια προσπάθεια, προσφάτως μπήκαν 200 αστυνομικοί στην Τροχαία, έγινε η καλύτερη επιλογή των διοικητών τμημάτων τροχαίας, καθημερινά χρησιμοποιούνται δίκυκλα που προστέθηκαν στη διαχείριση της κυκλοφορίας για ευελιξία, αξιοποιούνται κάθε μέρα drones, έχει εμπλακεί η ΔΙΑΣ και η Άμεση Δράση και έχουν αυξηθεί τα σημεία ελέγχου» είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης
Παρουσίασε, δε, στοιχεία σύμφωνα με τα οποία υπάρχει αύξηση πάνω από 70% στις παραβάσεις και κυρώσεις: «Φέτος έχουμε 326.000 ενώ πέρσι είχαμε 193.000».
«Τo 2024 ήταν χρονιά καταλύτης για την τροχαία από το 2006. Ωστόσο ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο της παραβατικής συμπεριφοράς. Η λυση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση νέων τεχνολογικών μέσων όπως οι κάμερες κυκλοφορίας» κατέληξε ο κ. Χρυσοχοΐδης
Χαρδαλιάς: Οι έξυπνες κάμερες θα λειτουργούν όλο το 24ωρο
«Οι νέες έξυπνες κάμερες θα λειτουργούν όλα το 24ωρο, θα λειτουργούν και με χαμηλό φωτισμό και θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία κατόπιν υποδείξεων της τροχαίας» είπε ο Νίκος Χαρδαλιάς για τις 388 κάμερες τις οποίες θα προμηθευτεί η Περιφέρεια Αττικής.
Όπως εξήγησε «σε πρώτη φάση θα καταγράφουν την παράβαση του κόκκινο σηματοδότη».
«Προτεραιότητά μας είναι πάντα η προστασία της ασφάλειας των πολιτών. Εκτιμώ πώς σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα» πρόσθεσε ο κ. Χαρδαλιάς ο οποίος προανήγγειλε ειδικά μητροπολιτικά σχέδια για την βελτίωση της κυκλοφορίας ενώ διαβεβαίωσε ότι θα διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα καθώς θα καταγράφεται μόνο το πίσω μέρος του οχήματος και όχι οι επιβαίνοντες.
Τι θα γράφουν οι κάμερες
Από την πλευρά του ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, ξεκίνησε από την παρουσίαση του υφιστάμενου πλαισίου που έχει ως αποτέλεσμα η πληρωμή μιας τροχονομικής παράβασης να γίνεται έως και μετά από 10 χρόνια ενώ, όπως είπε, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και με τα οχήματα με ξένες πινακίδες και τα ενοικιαζόμενα οχήματα.
Σήμερα έχουμε 12 κάμερες σταθερής ταχύτητας από τον ΟΑΣΑ και 17 στην Αττική Οδό. Οι κάμερες θα καταγράφουν
Ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με βάση των καμερών που εγκατέστησε αλλά με βάση τον αριθμό αυτών που δουλεύουν. Ο διαγωνισμός θα βγει μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2025
Περιγράφοντας πώς θα λειτουργεί το σύστημα εξήγησε ότι θα συλλέγει όλα τα δεδομένα, θα κάνει την ψηφιακή βέβαιωση των παραβάσεων, θα επιδίδει την κλήση ψηφιακά μέσω της θυρίδας στο gov.gr. Το σύστημα επίσης θα μπορεί να ενημερώνει το point system αλλά και να κάνει αυτόματα ηλεκτρονική αφαίρεση διπλώματος.
Επικαλέστηκε, τέλος, το παράδειγμα της Κύπρου όπου λειτουργούν
110 κάμερες, 90 σταθερές και 20 κινητές και καθημερινά βεβαιώνονται 1.500-2.000 κλήσεις.
Όπως είπε κλείνοντας την παρουσίαση ο κ. Μαρινάκης «στο εξής θα βεβαιώνεται μια κλήση, θα ακολουθήσει μια διαδικασία πληρωμής χωρίς να μεσολαβεί ο ανθρώπινος παράγοντας».
Μιλώντας νωρίτερα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου εξήγησε ότι πέραν των 388 καμερών που θα προμηθευτεί η περιφέρεια Αττικής με σύμβαση που υπογράφηκε πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση θα προσθέσει άλλες 1.000 κάμερες στην Αθήνα αλλά και σε άλλα σημεία που υπέδειξε η ΕΛΑΣ.
Εξηγώντας πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα, το οποίο, όπως είπε, θα ισχύσει από το καλοκαίρι του 2025 και μετά, ο κ. Παπαστεργίου είπε πως «σκοπός είναι όταν γίνεται μια παράβαση να πηγαίνει άμεσα στον παραβάτη».